Sunday, November 8, 2009

TUGASAN 2 : HURAIAN JURNAL

JOURNAL 1

JOURNAL 2

JOURNAL 3

Contoh kajian tindakan yang telah dilakukan oleh penulis/penyelidik

Programs And Methods To Improve Reading Comprehension

Levels Of Reading Resource Special Needs Students

At Austin Road Middle School

The Effect of An Adapted Swimming Program On The Performance of Individual With Kyphosis-Scoliosis

An investigation of the incorporation of Information and Communication Technology and thinking skills with Year 1 and 2 students

Apakah Masalah yang dijadikan kajian

Meningkatkan kefahaman membaca pelajar berkeperluan khas.

Kajian tindakan ini dilakukan adalah untuk mengenal pasti strategi-strategi, dan kaedah-kaedah untuk meningkatkan kefahaman membaca pelajar berkeperluan khas di sekolah Austin Road Middle bagi mencapai misi sekolah Austin Road Middle School iaitu membantu setiap kanak-kanak dalam akademik, estetik, emosional, dan pembangunan sosial dalam persekitaran yang selamat

Menguji keberkesanan program renang terhadap peningkatan prestasi dan tingkah laku individu yang mengalami masalah kyphosis-scoliosis dengan menggunakan pendekatan pengajaranrenang secara individu.

Siasatan terhadap penggunaan ICT dalam kurikulum bilik darjah dalam meningkatkan kemahiran berfikir pelajar tahun 1 dan 2.

Sample dan Setting Kajian

Sample Kajian

kanak-kanak keperluan khas Sekolah Austin Road Middle School.

Setting Kajian

Dalam bilik darjah

Sample Kajian

Seorang wanita dewasa berumur 31 tahun yang mengalami masalah kyphosis-scoliosis

Setting Kajian

Kolam renang

Sample Kajian

Pelajar tahun 1 dan 2

Kajian dilakukan dalam bilik darjah

Setting Kajian

Dalam bilik darjah

Bagaimanakah kajian dilakukan (prosedur)

Kajian tindakan ini dilakukan melalui peningkatan dalam pengetahuan am mereka, penggunaan kaedah skaffolding oleh guru dalam menghasilkan matrik dan grafik (kotak, garisan dan lain-lain) untuk menghubungkan peristiwa-peristiwa dalam bacaan dan penggunaan kaedah peta konsep bagi meningkatkan kefahaman bacaan.

Kajian dilakukan melalui satu program renang menggunakan kaedah Halliwik yang mengambil masa selama 6 bulan, dua kali seminggu selama 60 minit. Setiap sesi akan menjalankan senaman bagi meningkatkan kekuatan otot dan posisi tubuh. Program renang yang dirancang dengan teliti membantu meningkatkan kemahiran organik dan pergerakan motor tubuh serta meransang pertumbuhan fizikal.

Kajian dilakukan melalui kaedah kualitatif, pendekatan kajian kes dan juga kaedah kajian tindakan.

Kajian dilakukan dengan mengenalpasti perubahan keupayaan kanak-kanak menggunakan ICT dalam bilik darjah.

Bagaimana pengkaji mengumpul dan menganalisis data

Pemerhatian

Aktiviti Bacaan

Melalui Ujian Bacaan

kaedah kuantitatif

3 Fasa pengumpulan mata

1. Penilaian prestasi renang

2. Penilaian tingkah laku

3. Penilaian Posisi tubuh dan fizikal lain

Pemerhatian

Ujian Komputer

Jurnal

Amalan Reflektif

Bagaimana pengkaji memapar dapatan kajian

Dalam bentuk jadual dan graf

Dalam bentuk jadual

1. Menyediakan satu proses rangka kerja kajian tindakan dan proses siasatan kurukulum.

2. Menyediakan kitaran penyelidikan.

Bandingkan masalah yang dikaji antara jurnal

Bandingkan bagaimana pengkaji melakukan ujian

Melalui pungutan markah ujian bacaan yang dijalankan, melalui pemerhatian dan aktiviti bacaan

Melalui penilaian terhadap setiap tahap prestasi renang individu.

Apa yang dipelajarai daripada ketiga-tiga jurnal

Daripada ketiga-tiga jurnal di atas dapatlah disimpulkan bahawa kajian tindakan dilakukan adalah bertujuan untuk meningkatkan perkembangan setiap individu menggunakan kaedah-kaedah yang pelbagai oleh pengkaji. Kajian tindakan dilakukan secara berterusan sehinggalah berlakunya peningkatan terhadap individu tersebut ke arah situasi yang lebih baik berbanding sebelumnya.

No comments:

Post a Comment