Friday, December 11, 2009

Aktiviti 10 : Tugasan Buku

Perolehan sumber data

- Terdapat banyak kaedah pengumpulan data dijalankan oleh penyelidik dalam kajian tindakan yang dilakukan dalam bilik darjah bagi mendapatkan data yang tepat dan benar. Antaranya ialah melalui :

a) Data sekolah
Merupakan data yang tepat dan benar kesahaanya. Data sekolah yang diperolehi meliputi data kehadiran pelajar ke sekolah dan juga markah ujian pelajar. Data kehadiran juga meliputi tingkah laku pelajar yang dipungut oleh sekolah setiap hari. Berdasarkan data yang diperolehi, penyelidik dapat membuat pernyataan/menerangkan mengenai bilik darjah, individu ataupun kumpulan individu tersebut.

b) Data pencapaian
Data yang melibatkan pencapaian merujuk kepada penilaian terhadap pencapaian guru, standardise test, dan juga penilaian tahap nasional yang dinilai secara berbeza-beza. Sesetengah penilaian diukur memerlukan pengambilan kedua-dua ujian iaitu ujian pre dan post, dan membuat perbandingan keputusan yang diperolehi untuk melihat purata prestasi.

c) Pemerhatian termasuklah Audio dan video
Pemerhatian perlu dijalankan/dianalisis diawal permulaan kajian yang akan dijalankan. Pengkaji perlu terlebih dahulu mengenalpasti apa aspek yang hendak dilihat dan yang tidak perlu dilihat. Ianya meliputi persoalan : siapa, apa, bila, dengan siapa, banyak mana, berapa kerap, berapa lama dan banyak lagi persoalan untuk menentukan matlamat persoalan pengkaji.
Bagi rakaman audio dan video, pengkaji perlu mengikut protokol dalam membuat pengiraan, melalui penggunaan teknologi, yang melibatkan ucapan yang panjang dan interaksi bukan secara lisan menjadi lebih mudah untuk diteroka.

d) Borang soal selidik

e) Temubual/ temu ramah



Mengenalpasti masalah kajian tindakan:

- Masalah kajian tindakan dikenalpasti melalui pemerhatian yang dijalankan oleh penyelidik.
- Penyelidik akan fokus pada apa aspek yang hendak dikaji
- Mengenalpasti perubahan penambahbaikan yang ingin dilakukan.

Buku ini menceritakan tentang mengenalpasti proses membuat tapisan terhadap fokus persoalan, membuat pemilihan terhadap soalan awal kajian, semak samada ianya adalah wajar dan terurus dan kemudian padankan data yang dikumpul bagi menjawab persoalan tersebut. Bab ini akan terus ke proses memfokuskan kepada soalan kajian untuk menghadkan kesan pembolehubah-pembolehubah dan memastikan soalan kajian yang dikemukakan adalah realistik dan dapat dijawab dalam kontek keguruan. Kes akan dikemukakan dalam pelbagai pendekatan bagi menjawab persoalan dan bagi meningkatkan keyakinan guru dalam memberikan jawapan yang tepat

No comments:

Post a Comment